De eilanden van Indonesië

Tijd om relaxen in te ruilen voor ultiem relaxen, surfen voor snorkelen, bruin strand voor hagelwit en opdringerige straatverkopers voor laid-back mushroom mannetjes. Eh, juist ja.. Op naar de Gili's en Nusa Lembongan!Je gaat niet naar Bali zonder ook de Gili eilanden mee te pakken. Al is het maar voor even. De drie paradijselijke Gili eilandjes liggen voor de kust van Lombok en staan bekend om het relaxte sfeertje, de witte stranden en kleurrijke koraalriffen. Wij verbleven op Gili Trawangan, het meest drukke eiland van de drie. Overdag redelijk rustig aangezien alles dan op zee zit, maar 's avonds één groot feest. De overtocht vanuit Bali ging redelijk snel. Zo'n anderhalf uur vanuit Padang. Onderweg een beetje muziek luisteren en dolfijnen spotten en voor we het wisten stonden we op Gili T. Onze homestays in Ubud waren goed bevallen dus besloten we om ook hier weer in een homestay te verblijven. Prima bedden, airco, WiFi en een (wederom) koude douche was alles wat we hier nodig hadden. Na welgeteld een uur op het eiland was daar een bijzonder moment. Het eerste noodweer van de reis. Storm, regen, onweer, alles. Vervelend maar we mochten we niet klagen. Tot nu toe hadden we alleen nog maar goed weer gehad, en ach, we zaten op een prima plek. Droog in een barretje met rieten dak, Bob Marley uit de speakers, biertje voor onze neus. No stress. Just keep swimmingAls je op de Gili's bent ga je snorkelen of duiken. Duiken werd 'm niet qua tijd dus besloten we te gaan snorkelen. We hadden een tourtje geboekt waarbij je naar verschillende snorkelspots rondom de Gili's werd gebracht. Ons werd beloofd dat we zo ongeveer de hele cast uit Finding Nemo zouden zien dus ik stond te trappelen om het water in te gaan. En met mij zo'n dertig anderen, gezelligheid! De verkopers hadden niks teveel gezegd want wat was het hier mooi onder water. Veel koraal, nog meer vissen en zelfs een paar reuzenschildpadden. Bij elke stop was het weer een feest om het water in te duiken. Koen en ik snorkelden meestal een beetje weg van de drukte. Los van het feit dat er een grote groep stevige Uruguayaanse dames op de boot zat die tijdens het snorkelen nogal eens tegen anderen aan zwommen, was er ook het risico om geraakt te worden door één van de vele selfiesticks. Snorkelen anno 2015, en ja, we doen er zelf ook lekker aan mee.Hollandse taferelen op de Gili'sTijdens het snorkelen hadden we twee Nederlandse meiden ontmoet met wie we later op het eiland ook optrokken. 'S avonds voor cocktails naar de Sunset Bar, vanwaar je een fantastisch uitzicht op de vulkaan van Bali had en overdag heel Hollands op de fiets het eiland over. Snorkelsetje huren en van strand naar strand fietsen. Tijdens het snorkelen kregen we zelfs nog bezoek van een reuzenschildpad die heel relaxed een beetje om ons heen bleef hangen. En deze keer hadden we hem helemaal voor onszelf! Tussendoor hier en daar een stop voor een verse bananajuice of een lunch bij de meest leuke strandtentjes (denk lampionnetjes en zitzakken op het strand en hutjes boven zee) en snel weer verder. De Gili's zijn echt het ultieme voorbeeld van hoe relaxed het eilandleven kan zijn. Bij een plensbui duik je, ongeacht het tijdstip, een strandtent in voor biertjes en bij stroomuitval (waar we ook 24 uur van ons verblijf mee gezegend waren) gaan de kaarsjes aan en wordt er gejammed op een gitaartje. Het zijn van die eilandjes waar je naar toe gaat voor een paar dagen en zo een week of langer blijft hangen. Gewoon omdat het hier allemaal zooooo fijn is. Wij kwamen in eerste instantie voor drie dagen, maar dit werden er uiteindelijk vijf. Vijf omdat we verder 'moesten' en nog andere dingen wilden zien voordat we weggingen uit Bali. Maar niet omdat we het wel gezien hadden op Gili T. Sterker nog, so far was Gili T één van de hoogtepuntjes van onze reis. Manta MekkaNa de Gili's was het tijd voor een ander eiland, Nusa Lembongan. Een stuk rustiger dan Gili T, maar volgens velen met mooiere koraalriffen én met enorme mantaroggen! De wateren rondom Lembongan schijnen een verzamelplek van deze vissen te zijn, en dat wilden we maar wat graag met eigen ogen zien. Eerst tussendoor nog een weekendje Bali meegepakt, gesurft en gefeest met de Nederlandse meiden en daarna door naar Lembongan voor twee nachten. Het eiland op zich was het rustig. Erg rustig. Saai zelfs. Anyhow, we kwamen hier voor de mantaroggen en daarbij hadden we op Bali en Gili T al genoeg gefeest. Bij aankomst op Lembongan hebben we dus meteen een snorkeltrip voor de volgende dag geboekt. Ons werd direct al verteld dat er al twee weken geen roggen gespot zijn maar dat we het in ieder geval zouden proberen. Prima. Na een halve dag in het water hebben we inderdaad geen rog gezien. Bummer! Maar wel de mooiste koraalriffen ooit, dolfijnen, zeesterren en zelfs een slang. Een f#cking onderwater slang die tegen de stroming in gewoon op me af kwam zwemmen. Je begrijpt het, ik ben nog nooit zo snel terug naar de boot geflipperd.  Na Lembongan was het einde van ons Indonesië avontuur helaas in zicht. Nog één nachtje Seminyak voordat we naar Hong Kong zouden vliegen. En hoe stom het ook klinkt (want we ruilden de ene bestemming slechts in voor de andere) we gaan Indoland echt missen. Vooral de vriendelijke mensen, het heerlijke eten, het goedkope alles en de leuke mensen die we hier hebben ontmoet. Maar hey... Hong Kong!Ka-ching!We hadden in Ubud besloten dat we na Indonesië via Hong Kong naar Japan zouden vliegen. Met dank aan Tiger en Peach (jawel, dat zijn airlines) konden we voor praktisch hetzelfde bedrag via Hong Kong naar Japan vliegen als direct. Leuk, vier dagen in de grote stad! We hadden er alleen even geen rekening mee gehouden dat dat ter plaatse nog wel eens pijnlijk voor ons budget zou kunnen zijn. En dan te bedenken dat we Australië al duur vonden. Maargoed, we zijn er en dus gingen we er ook van genieten. Ons hostel in Hong Kong was de minste tot nu toe.. De kamer was minuscuul, de badkamer nog kleiner (je moest je praktisch op de toilet douchen..). Maar het ergste was de geur die vrijkwam zodra de airco aanging. Alsof er een ventilatierooster van een Chinees restaurant open ging. Zonder airco slapen was geen optie. De enige optie was om zo min mogelijk op de kamer te zitten, en dat waren we toch al van plan. Op Bali hadden we een Amerikaanse expat ontmoet die voor een aantal maanden in Perth zat en vanuit daar regelmatig op pad ging. Hij was dat weekend ook in Hong Kong dus zouden we zeker met z'n drieën op pad gaan. Één van zijn expat vrienden woonde in Hong Kong en zou ons 's avonds mee op stap nemen. Flashback! Ook hier mochten we weer gratis een fancy club in waar men normaal 200 Hong Kong dollar voor neer moest tellen. De drank? Ook geregeld. Een tafel met een een enorme fles Absolut Vodka met daarnaast een barmannetje die ons van de Vodka mix naar keuze zou voorzien. Wederom gratis! De rest van het weekend hebben we gevuld met streetfood en sightseeing en voor we het wisten stonden we weer op de luchthaven. Klaar om iets af te tikken dat al heel lang hoog op ons lijstje stond, Japan!Gili TGili TGili TGili TSunset BarSeminyakSeminyakHong Kong